Фізика. 7 клас

7 - Б - 15.09.2020, 7 - А - 16.09.2020

Тема. Фізичні величини та їх вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин.

Фізичні величини вимірюють за допомогою спеціальних приладів.

Які вимірювальні прилади ви вже знаєте?

Що спільного є в усіх вимірювальних приладах?

У всіх цих приладів є шкала. Але в кожного вона своя, особлива. 

Шкала приладу являє собою сукупність штрихів, поділок і чисел.

Штрихи – це риски, нанесені на шкалі.

Поділки – це відстані між двома найближчими штрихами.

Біля деяких штрихів на шкалі стоять числа.

Щоб скористатися вимірювальним приладом, зняти показання, спочатку необхідно визначити ціну поділки вимірювального приладу.

Можна скористатися демонстраційною лінійкою, визначити для неї ціну поділки. Заповнення таблиці

Назва

Позначення

Одиниці

Прилад для вимірювання

Температура

T, t

°С

Термометр

Об’єм

V

м3

Мензурка

Чи можна отримати точне значення фізичної величини?

Від чого залежить точність вимірювань?

Результати виконаних нами вимірювань не можуть бути абсолютно точними, вони завжди наближені, тому що чутливість не тільки наших органів почуттів, але й вимірювальних приладів має певні межі.

При знятті показань із приладів необхідно вказати не тільки наближене значення вимірюваної величини, але й ті найбільші похибки, що можуть бути допущені при вимірюваннях.

Вимірювання бувають прямі й непрямі.

Пряме вимірювання – визначення значення фізичної величини безпосередньо за допомогою засобів вимірювання.

Пряме вимірювання довжини можна здійснити за допомогою лінійки, часу – за допомогою секундоміра.

Щоб визначити площу прямокутника, можна виміряти його довжину та ширину, а потім перемножити. Це – приклад непрямого вимірювання.

Домашнє завдання: опрацювати с. 9-12,  виконати вправу 1 (3, 4, 5) с. 14


7 - Б - 17.09.2020, 7 - А - 18.09.2020

Тема. Ознайомлення з вимірювальними приладами. Визначення ціни поділки шкали приладу.

1. Вивчіть шкали лінійки, мензурки, термометра.

Назва засобу вимірювання

Лінійка

Мензурка

Термометр

Для вимірювання якої величини призначений

 

 

 

Одиниці

 

 

 

Нижня межа вимірювання

 

 

 

Верхня межа вимірювання

 

 

 

Ціна поділки

 

 

 

Ціна поділки – це значення найменшої поділки шкали вимірювального приладу.

Щоб визначити ціну поділки, треба знайти два найближчих штрихи шкали, біля яких написані значення величини. Потім з більшого значення відняти менше й отримане число розділити на число поділок, що знаходяться між ними. 

2. Ознайомтеся з правилами вимірювань лінійкою, мензуркою та термометром.

Домашнє завдання: повторити с. 9-12, підготувати проекти на тему

1. Фізика в побуті, техніці, виробництві.

2. Спостереження фізичних явищ довкілля.

3. Дифузія в побуті.


Контрольна робота з теми «Механічний рух».

1 варіант

1. За 5 год 30 хв велосипедист проїхав 99 км. З якою швидкістю рухався велосипедист?

2. Автомобіль їхав 0,5 год зі швидкістю 90 км/год. З якою швидкістю повинен їхати велосипедист, щоб проїхати ту саму ділянку шляху за 90 хв?

3. Автомобіль першу частину шляху (30 км)  проїхав зі швидкістю 15 м/с. Останню частину шляху (40 км) він проїхав за 1 год. З якою середньою швидкістю рухався автомобіль?

4. Період обертання платформи карусельного верстата 4 с. Знайдіть швидкість крайніх точок платформи, віддалених від осі обертання на 2 м.

5. Обчислити час, за який при розвантажуванні баржі перемістився стрічковим транспортером на 24 м, якщо швидкість руху стрічки 0,18 м/с.

6. Трактор за перші 5 хв проїхав 600 м. Який шлях він проїде за 0,5 год, рухаючись з такою самою швидкістю?

7. Турист за 30 хв пройшов 3,6 км, потім 10 хв відпочивав, а потім пробіг за 10 хв ще 1,4 км. Якою була його середня швидкість на всьому шляху?

8. З якою швидкістю рухалося тіло по колу радіусом 50 м, якщо за 10 с воно здійснює 1 оберт?

2 варіант

1. Яку відстань долає літак за 1,5 хв, якщо він летить зі швидкістю 840 км/год?

2. Один велосипедист протягом 12 с рухався зі швидкістю 6 м/с, а другий проїхав цю саму ділянку шляху за 9 с. Яка швидкість другого велосипедиста?

3. Автомобіль проїхав 30 км за півгодини, а потім ще 5 год рухався зі швидкістю 49 км/год. Яка середня швидкість автомобіля на всьому шляху?

4. Хлопчик обертає камінь на мотузці, довжина якої 1,2 м. Визначте період обертання каменя, якщо його середня швидкість 18 км/год.

5. Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 км/год. Який шлях він пройшов за цей час?

6. Автомобіль, рухаючись зі швидкістю 90 км/год, долає відстань 100 км. Яку відстань подолає  автомобіль за такий самий час, рухаючись зі швидкістю 15 м/с?

7. Мотоцикл проїхав 60 км за 1 год, а потім ще 140 км їхав зі швидкістю 35 км/год. Обчисліть середню швидкість мотоцикліста на всьому шляху.

8. Довжина хвилинної стрілки баштового годинника дорівнює 3 м. З якою швидкістю рухається крайня точка стрілки?

Домашнє завдання

Повторити § 9.


Тема. Лабораторна робота № 5 «Дослідження коливань нитяного маятника».

1). Тема. Дослідження коливань нитяного маятника.

2). Мета: дослідити, від яких величин залежить період коливань нитяного маятника.

3). Обладнання: штатив, кулька на нитці, секундомір, вимірювальна стрічка,  вантаж.

Хід роботи

Нитяний маятник.

1. Підвісьте до нитки довжиною 1 м вантаж так, щоб він не торкався підлоги.

2. Відхиліть вантаж від положення рівноваги на 5–10 см і відпустіть його.

3. Виміряйте час t, протягом якого маятник робить 10 повних коливань. Обчисліть період коливань маятника.

T = t/N

4. Повторіть дослід, підвісивши до нитки два й три вантажі.

5. Результати вимірювань та обчислень запишіть до таблиці.


№ досліду

вантаж

N

t

T

1

1

10

 

 

2

2

10

 

 

3

3

10

 

 

 6. На підставі виконаних дослідів зробіть висновок про залежність періоду коливань нитяного маятника від маси вантажу.

7. Вивчіть залежність періоду коливань нитяного маятника від довжини нитки. Підвісьте кульку на нитці довжиною 10 см, відхиліть на кілька сантиметрів від положення рівноваги й відпустіть.

8. Виміряйте час t, протягом якого маятник робить 10 повних коливань. Обчисліть період коливань маятника.

T = t/N

9. Повторіть два рази дослід, збільшуючи довжину нитки в 4 рази й у 9 разів (тобто при довжині нитки 40 см і 90 см). Результати вимірювань й обчислень запишіть у таблицю.

 

№ досліду

l, см

N

t

T

1

10

10

 

 

2

40

10

 

 

3

90

10

 

 

10. На підставі проведених дослідів зробіть висновок про характер залежності періоду коливань нитяного маятника від довжини нитки.

4). Проаналізувавши отримані результати, зробіть висновок, щодо коливань нитяного маятника.

Домашнє завдання

Повторити § 13, 14.      

Підготувати проект на тему:

1. Визначення середньої швидкості нерівномірного руху.

2. Порівняння швидкостей рухів тварин, техніки тощо.

3. Обертальний рух в природі – основа відліку часу.

4. Коливальні процеси в техніці та живій природі.


Тема. Явище інерції. Інертність тіл. Маса тіла.

Із взаємодією тіл ми зіштовхуємося на кожному кроці. Наприклад, хокейна шайба, що лежала на льоду, після удару ключкою змінює свою швидкість. Спортсмен розтягує тятиву спортивного лука. У цьому випадку взаємодія руки й тятиви призводить до зміни форми тятиви, тобто її розмірів. Вантаж, підвішений до пружини, розтягує її, тобто тут також взаємодія тіл викликає деформацію. Отже,

·        у результаті дії на тіло його швидкість може змінюватися, а в результаті взаємодії тіла можуть деформуватися.

Тривалий час уважали, що якщо на тіло не діють інші тіла, воно може перебувати тільки в спокої.

Давньогрецький учений Аристотель стверджував: щоб тіло рухалося, його необхідно увесь час «рухати», причому чим більше швидкість тіла, тим більше зусиль треба для цього докладати.

Цей вплив одного тіла на інше він називав силою. За Аристотелем, сила — причина руху.

У другій половині XVII століття англійський учений Ісаак Ньютон здогадався, що причиною зміни швидкості тіл при падінні є притягання їх Землею. Воно діє на відстані: Земля притягує тіла, які не тільки перебувають поблизу її поверхні, притягання Землі поширюється набагато далі! Саме воно, подібно до туго натягнутого каната, утримує Місяць на його круговій орбіті навколо Землі. Якби це притягання зникло, Місяць полетів би у космічний простір, немов камінь, що зірвався з натягнутої мотузки, на якій його розкручували. Отже,

·        зміна швидкості тіла або його деформація можуть служити мірою дії на це тіло інших тіл.


2. Закон інерції

Галілей першим із учених перейшов від спостережень до дослідів. Він помітив: коли куля котиться по похилій площині вниз, її швидкість збільшується. А коли куля котиться нагору, її швидкість зменшується. Галілей припустив: якщо куля котитиметься по горизонтальній площині, її швидкість повинна залишатися постійною. Поставивши нові досліди, учений виявив, що під час руху по горизонтальній площині куля все-таки зупиняється.

Галілей зрозумів, що причина сповільнення руху — тертя між кулею й площиною. Він зробив висновок: якби площина була ідеально рівною й строго горизонтальною, куля котилася б по ній вічно. Це означало, що здатність до «збереження руху» властива самому тілу, а вплив інших тіл проявляється в тому, що швидкість даного тіла змінюється.

Так Галілей відкрив перший закон механіки, що називають законом інерції:

·        якщо на тіло не діють інші тіла, воно рухається з постійною за модулем і напрямком швидкістю або зберігає стан спокою.

Здатність тіла зберігати свою швидкість незмінною, якщо на нього не діють інші тіла, називають явищем інерції. (Інерція у перекладі – бездіяльність, косність).

Інерція – явище збереження швидкості тіла при відсутності дії на нього інших тіл.

Таким чином, відношення мас тіл обернено пропорційно відношенню їхніх швидкостей. А якщо маси тіл можна порівнювати, то їх можна й вимірювати.

3. Прояви інерції

Вилетівши зі стовбура рушниці, куля продовжувала б рухатися. Зберігаючи свою швидкість, якби на неї не діяв повітря. Так само зберіг би свою швидкість автомобіль після вимкнення. Якщо порівняти гальмівний шлях автомобіля по сухому асфальту і по крижаній дорозі, то ми побачимо, що взаємодії взаємно компенсують один одного. При цьому зміна швидкості і деформація не відбуваються, хоча взаємодія відбувається. Досліди доводять, що дія одного тіла на інше ніколи не буває однобічним. У природі існує взаємодія. Відповідно, після взаємодії змінюються швидкості обох тіл, або відбувається їх деформація.

4. Маса тіла

За тієї самої дії швидкості різних тіл змінюються по-різному. Наприклад, той самий поштовх надає порожньому візку, що стоїть на столі, більшу швидкість, ніж навантаженому візку. Властивість тіла, що визначає, яку силу треба прикласти до тіла, щоб змінити його швидкість на певну величину за певний час, називають інертністю.

Про тіло, яке при взаємодії менше змінює свою швидкість, говорять, що воно більше інертне, ніж друге із двох взаємодіючих тіл. Менш інертне те тіло, яке за час взаємодії більше змінює свою швидкість.

Але будь-якому тілу для зміни швидкості потрібний певний час. Ні в якого тіла за жодної взаємодії швидкість не може змінитися миттєво.

·        Інертність — властивість, що полягає в тому, що для зміни швидкості тіла на задану величину необхідно, щоб дія на нього іншого тіла тривала певний час. Властивість тіла — інертність — характеризується фізичною величиною: масою.

·        Мірою інертності тіла є маса тіла.

Масу позначають звичайно буквою m.

Одиницею маси в СІ є 1 кілограм (кг). Це маса еталона (зразка), яким служить зроблений зі спеціального сплаву циліндр, що зберігається в Міжнародному бюро мір і ваг у Франції. Приблизно можна вважати, що 1 кг дорівнює масі 1 л прісної води.

Використовують і похідні одиниці маси: 1 грам (г), що дорівнює 0,001 кг, а також 1 тонну (т), що дорівнює 1000 кг.

Маси двох тіл можна порівняти, якщо виміряти, як змінюються їхні швидкості при взаємодії.

Завдання

1. Чому під час ожеледі водієві автомобіля слід бути особливо уважним, якщо перед ним їде інша машина, на задньому склі якої розміщена велика буква «Ш»?

2. Чому ми можемо стряхнути бруд і сніг із взуття?

3. Чи можна наведені нижче приклади охарактеризувати як рух за інерцією:

а) Місяць рухається навколо Землі; 

б) поїзд іде з постійною швидкістю по прямолінійній ділянці дороги; 

в) снаряд після пострілу влучає у ціль; 

г) дерев’яний човник гойдається на хвилях?

4. З гармати масою 3 т вистрілили в горизонтальному напрямку ядром масою 20 кг. При цьому ядро набуло швидкості 300 м/с. Якої швидкості набула гармата при віддачі?

Розв’язок. У результаті пострілу швидкість ядра змінилася від нуля до vя , а швидкість гармати — від нуля до vг. Зміна швидкостей взаємодіючих тіл обернено пропорційна їхнім масам. Звідси, зробивши обчислення, одержуємо: vг = 2 м/c.

Домашнє завдання

Опрацювати конспект , § 15, 16, виконати вправу 16 (3, 5)


7 - А, 7 - Б -  09.04.2021

Контрольна робота з теми «Взаємодія тіл. Сила»

1 варіант

1.Спортсмен, маса якого 78 кг, стоїть на лижах. Довжина кожної лижі 1,95 м, ширина – 8 см. Який тиск чинить спортсмен на сніг?

2. Визначте тиск, який чинить на рейки чотирьохвісний навантажений вагон масою 32 т, якщо площа дотикання кожного колеса з рейкою 4 см2.

3. Який тиск чинить шар гасу висотою 0,5 м на дно посудини? Густина гасу 800 кг/м3.

4. Визначте висоту рівня води у водонапірній вежі, якщо манометр, встановлений біля її основи, показує тиск 220 кПа. Густина води 1000 кг/м3.

5. Залізний брусок розміром 0,2 х 0,5 х 1 м занурили у воду наполовину його об’єму . Визначте силу Архімеда, що діє на брусок. Густина води 1000 кг/м3.

6. На гранітний булижник об’ємом 0,004 м3 у деякій рідині діє архімедова сила 32 Н. Визначте густину цієї рідини.

7. На якій глибині створюваний водою тиск дорівнює нормальному атмосферному? Нормальний атмосферний тиск 100 кПа, а густина води 1000 кг/м3.

8. З якою силою тисне атмосфера на кришку парти довжиною 1,2 м і шириною 0,6 м? Атмосферний тиск дорівнює 100 кПа.

2 варіант

1. Двохвісний причеп з вантажем має масу 2,5 т. Визначте тиск причепа на дорогу, якщо площа дотикання кожного колеса з дорогою дорівнює 125 см2.

2. Токарний верстат, маса якого 300 кг, спирається на фундамент чотирма ніжками. Визначте тиск верстата на фундамент, якщо площа кожної ніжки 50 см2.

3. У цистерні, заповненій нафтою, на глибині 4 м поставлено кран. Який тиск чинить нафта на кран? Густина нафти 800 кг/м3.

4. Яка глибина в морі відповідає тиску води, що дорівнює 412000 Па? Густина морської води 1030 кг/м3.

5. Залізобетонна плита розміром 3,5 х 1,5 х 0,2 м повністю занурена у воду. Обчислити архімедову силу, що діє на плиту. Густина води 1000 кг/м3.

6. На тіло, яке перебуває у бензині, дії сила Архімеда 355 Н. Визначте об’єм тіла, якщо густина бензину 710 кг/м3.

7. Лід витримує тиск 8 кПа. Чи зможе проїхати по цьому льодові автомобіль масою 3 т, якщо площа поверхні його опори 800 см2?

8. Визначте глибину занурення батискафа у море, якщо на його ілюмінатор площею 0,12 м2 тисне морська вода з силою 1900 кН. Густина морської води 1030 кг/м3.

Домашнє завдання

Повторити § 27, 30, 35.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Актуальність теми : Екологічне виховання на уроках фізики як засіб формування життєвих компетенстностей учнів